Tuesday, September 20, 2005

Seloka Luahan Isi Hati Halil

LANGKAWI: Ketua Pengarah Kastam Diraja Malaysia (KDRM), Tan Sri Abdul Halil Abdul Mutalib, yang diheret dalam kontroversi RM5 juta untuk meraikan persaraan beliau, semalam meluahkan isi hatinya dengan berseloka pada majlis perasmian mesyuarat Pengarah Kastam Malaysia ke-51 di sini.




Antara lain, seloka itu berbunyi:

Siapa sangka,
Ketika bahtera hampir tiba ke pelabuhan,
Tiba-tiba ribut melanda tanpa belas kasihan,
Seolah-oleh menenggelamkan keringat mereka tanpa dikesan,
Tetapi percayalah,
Selagi hayat dikandung badan,
Maruah mereka akan tetap saya pertahan,
Walaupun tidak ramai yang berani untuk sama-sama tampil ke hadapan,
Mungkin kerana mereka mengira untung sendiri pada masa depan,
Mungkin bila jatuhnya Halil bolehlah mereka menapak pantas ke hadapan.

A ship in a harbour is safe, but that is not what ships were built for.
(Kapal di pelabuhan selamat, tetapi itu bukan tujuan kapal dibina)

Saya menerima amanah kerajaan untuk mengemudi bahtera Kastam tanpa saya minta,

Saya menjunjung perintah negara tanpa sebarang kata,
Oleh itu, sekali suluh saya suluhkan,
Walaupun sengsara saya pejamkan,
Sekali berkayuh saya kayuhkan,
Walaupun bara saya genggamkan,
Asalkan harapan negara dapat ditunaikan.

Petikan Berita Harian 20 September 2005

0 Comments:

Post a Comment

<< Home