Wednesday, November 08, 2006

Palace of Justice

Melayukan Palace of Justice – Awang Sariyan

KUALA LUMPUR 7 Nov. – Seorang pejuang bahasa Melayu menyarankan agar nama Palace of Justice bagi kompleks mahkamah di Putrajaya diberi nama Melayu.

‘‘Alangkah janggalnya di tengah-tengah sekian banyak wisma yang diberi nama dalam bahasa Melayu tiba-tiba wujud Palace of Justice, sedangkan makna justice itu tidak sekuat makna ‘keadilan’ dalam bahasa Melayu,’’ kata Presiden Persatuan Linguistik Malaysia, Prof Dr. Awang Sariyan.

Beliau gembira kerana di kalangan pemimpin ada orang yang prihatin seperti Menteri Kesenian, Kebudayaan dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kerana dengan usaha beliau, nama-nama ‘pelik’ dalam Bahasa Inggeris di Putrajaya dapat ditukar ke Bahasa Melayu.

Semasa membentangkan kertas kerjanya pada Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu ke-7 di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di sini hari ini, Awang berkata, Perbadanan Putrajaya perlu memberi citra pusat pentadbiran negara dengan nama yang bercirikan kebangsaan.

Perbadanan Putrajaya baru-baru ini mengumumkan ia akan menukar istilah parcel bagi menunjukkan kelompok bangunan di pusat pentadbiran tersebut tetapi akan terus mengekal kan perkataan presint kerana istilah itu terdapat dalam kamus. – Bernama

UM 8.11.2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home