Wednesday, August 02, 2006

Kawalan internet




Oleh Anis Nazri


KUALA LUMPUR, 2 Ogos - Hasrat Menteri Penerangan, Dato' Zainuddin Maidin, untuk mengawal blog internet dilihat sebagai langkah menutup ruang rakyat melahirkan pendapat, pandangan dan kritikan terhadap kerajaan.

Pemilik blog Malaysia-Today, Raja Petra Kamarudin, berkata kebelakangan ini, blog dilihat sebagai satu medium yang digemari rakyat Malaysia, hingga dirasakan pihak pemerintah sebagai medium penentang mereka.

"Saya tak nampak perlunya blog ini dikawal. Lagipun, bagaimana nak kawal blog ini? Walaupun ada undang-undang berkaitan media elektronik, tapi pelaksanaannya tidak mudah," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau membayangkan kemungkinan 'hits' Malaysia-Today yang meningkat kebelakangan ini, menyebabkan Zainuddin tidak boleh duduk diam, lebih-lebih lagi blog berkenaan dilihat memberi ruang yang agak luas kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed.

Beliau yang berasakan hasrat Zainuddin itu tidak wajar, turut menegaskan bahawa rakyat Malaysia mempunyai hak untuk mengeluarkan pandangan, lebih-lebih lagi media arus perdana tidak akan mengendahkan sebarang penulisan yang dilihat mengkritik kerajaan. - mks.

Harakah 2.08.3006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home