Monday, August 01, 2005

Harga Minyak Naik Lagi :(

Alahai terdengarlah keluhan dari rakyat yang menyatakan semenjak Pak Lah jadi PM, harga minyak telah naik lebih dari 3 kali. Macam tak menasabah. Tahniah dan Terima Kasih Pak Lah. Teringat Kain rentang yang digantung di PWTC semasa Perhimpunan UMNO tempohari dan tertulis perkataan "Terima Kasih Pak Lah". Inikah balasan kepada rakyat? Selepas BN menang pilihan raya...harga minyak naik! Selepas selesai Perhimpunan UMNO....harga minyak pun naik...!!!

Saya bukanlah Pakar Ekonomi. Secara bodoh fikiran yea... Jika harga minyak naik, apakah akibatnya;
  • harga makanan akan naik
  • tambang teksi/bas akan naik
  • Kesatuan Pekerja akan mintak untuk naikkan gaji
  • harga roti canai dan teh tarik akan naik
Pendek kata semua harga akan naik.... Adakah ini akan meNAIKkan Ekonomi negara?
Apa-apa pun kita kena ucapkan "Terima Kasih Pak Lah" sekali lagi kerana meNAIKkan harga minyak. Semoga selepas ini akan NAIK dan NAIK harga minyak lagi.

Inilah BALASAN kepada rakyat yang mengucapkan, "Terima Kasih Pak Lah".

Saya tertarik dengan petikan dari akhbar harakah (saya bukan orang PAS):

Subsidi, pemimpin negara juga perlu berkorban
Tuesday, August 02 @ 09:56:54 MYT


Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB
KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Hrkh) - Kerajaan didakwa sekali lagi menggunakan isu subsidi sebagai alasan meredakan kemarahan rakyat berikutan kenaikan harga minyak yang berkuatkuasa ahad lalu setelah dua kali kenaikan sebelum ini.

Antara alasan yang diberikan untuk meredakan kemarahan rakyat akibat kenaikan harga petrol dan diesel adalah wang yang berjumlah RM9 billion yang telah dibelanjakan kerajaan bagi menampung subsidi petrol dan diesel.

Hari ini kerajaan mengisytiharkan bahawa mereka tidak mampu lagi membelanjakan wang sebanyak itu untuk meringankan bebanan rakyat khususnya golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana, kata Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar Pemuda PAS Pusat, Mohammad Taufek Abdul Ghani.

Walaupun dalam masa yang sama syarikat Petronas kepunyaan kerajaan, telah mengaut keuntungan melebihi RM56 bilion, katanya.

"Jika inilah alasan yang diberikan kepada rakyat maka kita mahu pemimpin khususnya Perdana Menteri dan semua menteri kabinet juga perlu membebaskan diri mereka dari kebergantungan kepada subsidi yang berbentuk elaun dan segala kemudahan percuma dari kerajaan," katanya.

Beliau mendakwa Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet mengecapi kemudahan subsidi seperti tol, bil eletrik, bil air, kos petrol, kos pembelajaran anak-anak percuma dan pelbagai lagi kemudahan yang mereka perolehi secara percuma.

Malah dakwanya pemimpin boleh membuat tuntutan semula kepada pihak kerajaan.

Gaji bulanan yang mereka perolehi tidak sedikitpun mereka perlu gunakan kerana semuanya telah ditanggung oleh pihak kerajaan, dakwanya.

Ini berbeza dengan rakyat kerana dengan gaji bulanan yang mereka perolehi itulah mereka akan belanjakan untuk segala keperluan hidup, katanya.

Antaranya ialah belanja makan minum , pelbagai bil yang perlu dijelaskan , kos bahan api kenderaan , tol dan sebagainya, katanya.

Segala bebanan dan tanggungjawab ini akan menjadi semakin berat dengan kenaikan harga barang keperluan akibat kenaikan harga petrol dan diesel, katanya.

Keadaan yang sama berlaku di Negeri Sembilan dan Johor hari ini ketika krisis air semakin meruncing, kesusahan akibat ketiadaan bekalan air hanya dirasakan oleh rakyat sahaja, ujar beliau.

Beliau mendakwa catuan air selama 24 jam di Negeri Sembilan hanya dikenakan kepada rakyat dan ianya tidak berlaku ke kediaman rasmi Menteri Besar dan rumah-rumah pemimpin kanan kerajaan.

"'Tradisi Membela Rakyat' yang sering menjadi motto kerajaan Barisan Nasional perlu diubah kepada "Tradisi Menyusahkan Rakyat", tegas Taufek. - wn


0 Comments:

Post a Comment

<< Home