Wednesday, January 18, 2006

Ahli Politik Tidak Jujur?

Ramai anggap ahli politik tidak jujur

GENEVA: Kebanyakan penduduk dunia berpendapat pemimpin dunia dan ahli politik tertentu tidak jujur dan mereka terlalu berkuasa serta mudah dipengaruhi, kata kajian yang dijalankan di 60 negara bagi Forum Ekonomi Dunia (WEF).

Kajian oleh Gallup bertajuk ‘Suara Rakyat’ mendapati kira-kira 61 peratus berpendapat pemimpin politik tidak jujur, berkurangan daripada 63 peratus pada 2004.

Kira-kira 40 peratus yang ditanya menyatakan pendapat yang sama di kalangan pemimpin ekonomi berbanding 43 peratus pada 2004.

Kajian yang dijalankan pada November dan Disember di kalangan 50,000 orang di 60 negara dan menurut WEF, keputusan itu mewakili pandangan lebih dua bilion penduduk.

Keputusan berkenaan dikeluarkan dalam satu kenyataan sempena mesyuarat tahunan forum berkenaan di Davos, Switzerland yang akan dihadiri lebih 2,200 pemimpin dari bidang perniagaan, politik dan masyarakat dengan bertemakan ‘Pemerintahan Kreatif’.

Lebih separuh daripada mereka yang ditanya berpendapat ahli politik bertindak balas terhadap desakan masyarakat yang lebih berkuasa daripada mereka dan mereka terlalu banyak kuasa dan tanggungjawab. – AFP

Petikan: Berita Harian 18 Januari 2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home