Friday, August 11, 2006

Dilema beristeri dua

Suami sedang tidur kena bakar, dua isteri bertumbuk di tepi jalan


JEDDAH: Beristeri lebih daripada satu bukan fenomena luar biasa di Arab Saudi. Bagaimanapun, ungkapan ‘lebih baik mati daripada tinggal bersama isteri kedua’ menjelaskan pelbagai masalah dan beban yang ditanggung lelaki Saudi yang beristeri lebih seorang.

Ada perkahwinan berakhir dengan keganasan. Ada wanita sanggup menikam atau membakar suami mereka hidup-hidup ketika suami sedang tidur.

Ramai lelaki di Arab Saudi kini sedar bahawa berkahwin lebih daripada seorang mengundang lebih banyak padah berbanding keseronokan.

Akhbar Al-Nadwa melaporkan, seorang ahli perniagaan, Khaled Al-Duiwaish, terpaksa melakukan pelbagai cara untuk mengatasi masalah dengan kedua-dua isterinya, terutama apabila mereka hamil pada masa yang sama.

Akhbar itu melaporkan Khaled berkahwin lagi apabila isteri pertamanya gagal hamil selepas lapan tahun kahwin.

Isteri pertamanya bersetuju Khaled kahwin seorang lagi. Bagaimanapun, tidak lama selepas itu, isteri pertama Khaled mengandung, begitu juga isteri keduanya.

Sejak itu, kedua-dua isteri mula menunjukkan sikap bertanding satu sama lain sehingga menyebabkan Khaled terpaksa memisahkan mereka.

Pada mulanya saya hanya memisahkan pangsapuri mereka tetapi masih di bangunan yang sama tetapi selepas itu saya terpaksa memisahkan mereka lebih jauh. Bagaimanapun, jarak bukan masalah. Kedua-dua mereka mahukan perhatian saya dalam satu masa dan itu menjadi masalah besar,” katanya.

Seorang lagi warga Arab yang berpoligami, Al Duwaish berkata, pada suatu hari beliau membeli sebentuk cincin berlian untuk isteri pertamanya sebagai hadiah.

“Saya kemudian menelefon isteri kedua dan memberitahu bahawa isteri pertama saya amat gembira. Bagaimanapun, berita itu menimbulkan kemarahannya dan dia menuduh saya tidak sayangkannya kerana tidak membeli cincin untuknya. Dia berteriak meminta saya juga membelikannya cincin dan meminta cincin berlian lebih besar.

“Kemudian dia menelefon isteri pertama saya dan memberitahu bahawa cincin yang saya belikan untuknya lebih besar dan mahal. Dia juga mengejek isteri pertama dan berkata saya hanya membeli cincin murah untuknya. Selepas itu saya dan isteri pertama bergaduh besar,” katanya.

Seorang guru, Abu Fadel berkata, beliau berkahwin seorang lagi bukan kerana cinta tetapi bertujuan untuk mendisiplinkan isteri pertamanya.

Malang sekali niat Abu Fadel tidak kesampaian. Katanya: “Mereka menjadikan rumah seperti medan perang. Mereka bergaduh setiap hari. Suatu hari saya membawa kedua-duanya ke pantai untuk berdamai tetapi mereka bergaduh juga. Mula-mula mereka berperang mulut selepas itu mereka bertumbuk di tepi jalan.

"Akhirnya, saya membiarkan saja mereka bergelut di tepi jalan dan meninggalkan mereka. Saya masuk ke rumah dan menutup pintu," katanya. – Agensi

BH 11.08.2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home