Wednesday, December 14, 2005

Bahagia....Orang Kurus @ Gemuk?

Orang cerewet makan tak bahagia

LONDON: Memiliki tubuh kurus sekian lama dipercayai sebagai kunci utama ke arah tarikan seksual, kejayaan dan kegembiraan tetapi kajian baru menunjukkan golongan itu sebenarnya tidak bahagia dan lebih berkemungkinan untuk membunuh diri berbanding mereka yang mempunyai berat badan berlebihan.

Lebih 16 tahun kajian yang meneliti kehidupan lebih sejuta orang dilakukan dan saintis mendapati ketika indeks jisim tubuh (BMI) seseorang meningkat, risiko menghidap kemurungan tubuh turut menurun.

Hasil kajian jelas memberi tamparan hebat kepada perniagaan menguruskan badan dan memberi kredit kepada teori yang mengatakan orang gemuk lebih seronok dengan kehidupan mereka.

Penyelidikan yang dilakukan oleh Universiti Bristol menunjukkan 3,000 individu yang membunuh diri mempunyai tahap BMI yang jauh lebih rendah berbanding mereka yang tidak bertindak demikian.

Profesor David Gunnell dari universiti berkenaan berkata: “Kami agak terperanjat kerana terdapat pandangan menyatakan orang gemuk lebih mudah tertekan”. – Agensi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home