Tuesday, November 15, 2005

Sultan Melako...


Raja Noor Jan Shah dakwa diri Sultan Melaka

Oleh NAZERI NONG SAMAH

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Mungkinkah akan tercipta sejarah baru negara apabila Melaka akan kembali mempunyai Sultan selepas kejatuhan kesultanan Melayunya 477 tahun lalu?

Ini kerana seorang lelaki yang mendakwa sebagai waris kesultanan Melayu Melaka, Raja Noor Jan Shah Raja Tuah telah melakukan istiadat Penganugerahan Watikah Gelar Adat Kesultanan Melaka Ke-44 di Dewan Pusat Komuniti Taman Melati, Gombak, dekat sini, malam tadi.

Melalui istiadat itu, Raja Noor Jan Shah mendakwa beliau sebagai Sultan Melaka yang ke-44 dengan membawa gelaran Sultan Ahmad Shah.

Sementara itu Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim menolak kemungkinan untuk memberi pengiktirafan kepada mana-mana pihak yang mahu mengembalikan semula takhta Kesultanan Melaka.

Kata menteri itu, pada perkiraan beliau adalah sukar untuk pihak yang mendakwa itu membuktikan kesahihan tuntutan mereka.

Raja Noor Jan mendakwa, beliau adalah keturunan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Shah (1488-1511).

Menurut Datuk Kurnia Setia, Datuk Ab. Latiff Daud yang menjalankan `tugas-tugas khas diraja' itu, kemunculan semula takhta kesultanan Melaka adalah satu perkara yang serius.

Dakwanya, perkara itu telah diperhalusi ke Persidangan Majlis Raja-Raja Melayu sebelum ini yang tidak dihebahkan kepada umum.

Beliau memberitahu demikian kepada Utusan Malaysia pada istiadat tersebut di sini malam tadi.

Ab. Latiff berkata, Sultan Mahmud mempunyai putera bernama Sultan Muzzaffar Shah I yang memerintah negeri Perak (1528-1549) sehingga kepada Sultan Perak Ke-22, Sultan Abdullah Muhamad Shah I Marhum Durian Sebatang (1851-1857) dan dari keturunan inilah munculnya Sultan Ahmad Shah Ke-44 yang bakal menjadi Sultan Melaka itu.

Ab. Latiff mendakwa, pihak Arkib Negara juga telah mengiktiraf salasilah Sultan Ahmad Shah ini adalah yang benar-benar berhak menduduki takhta setelah menjalani kajian selama tujuh tahun.

``Zaman pusaka Kerajaan Melaka, Sultan Ahmad Shah ini bermula dengan istiadat pertama sebelum ini pada 30 Oktober lalu,'' katanya.

Petikan: Utusan Malaysia 15 November 2005

0 Comments:

Post a Comment

<< Home